onsdag 19. november 2008

Anders i Kampala

Hei.
Etter noeyaktig 7 uker i Uganda, har jeg omsider faatt bestemt meg for aa starte paa bloggen min. Enkelte vil tilegne dette noe forsinkede innlegget til uvanen jeg har med aa utsette ting. Disse vil ha helt rett.

For de som ikke er helt oppdatert, bor og virker jeg altsaa naa i Kampala, hovedstaden i Uganda, i Oest-Afrika. Jeg har tatt turen hit fordi jeg i aar er med paa Stroemmestiftelsens utvekslingsprogram Act Now, et opplegg som varer i totalt 10 maaneder. Aaret er delt opp i en 6-ukers introduksjons- og studiedel paa Hald Internasjonale Senter i Mandal, saa 7 maaneder med praktisk arbeid hos en av Stroemmestiftelsens partnerorganisasjoner i soer(1. oktober til 1. mai), og til slutt 5 uker med oppsummering og avslutting paa Hald.

Jeg er altsaa i Uganda, der jeg jobber for CHRISC(Christian Sports Contact). Dette er en soesterorganisasjon av KRIK i Norge. CHRISCs visjon er: To empower youth trough sports, health information, education and christian values. Altsaa aa bruke idrett som et verktoey til aa laere ungdommer grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som de trenger i hverdagen sin.

En del av opplegget paa Act Now, er at man reiser ut to og to, som saakalte teampartnere. Derfor bor og jobber jeg sammen med Fredrik, en sindig kar fra Lyngdal. Fredrik har en rekke prisverdige egenskaper, for eksempel har han en hoeyde som egner seg godt til aa henge opp myggnetting i taket, og er Manchester United-supporter. Dessuten er en rakker paa aa fjerne kakkerlakker, gresshopper og annet uttyske, og har onkler som kommer paa besoek til Kampala med leverpostei og julemarsipan i bagasjen. Jeg hadde leverpostei paa broedskiven til frokost i morges. Det var den beste leverposteiskiven jeg noensinne har smakt.

Det var litt praktisk informasjon til aa begynne med. Jeg skal de neste dagene forsoeke aa legge inn noen innlegg som beskriver hverdagen og arbeidet vaart, og forholdene her nede. For aa lese om ting og tang og opplevelser vi har hatt saa langt, maa jeg nesten bare henvise til Fredriks noe mer oppdaterte blogg: http://www.fredrikgoestoafrica.blogspot.com/

Over og ut for naa.
Hilsen Anders

2 kommentarer:

Henrik sa...

Straalande valg Anders=) ser fram til aa lese meir om kor ting gaar. Spesielt sia vi proeva aa faa til det so Uganda he faatt til allereie her=)

Eilin sa...

Hei Anders!
Veldig hyggelig å lese bloggen din. Jeg er visst ikke så kjapp til å respondere jeg heller.... Men gleder meg til å følge mer med på hverdagen din, med og uten kakkerlakker. Her i Norge er det nesten vinter, men ikke noe særlig snø ennå. Ellers alt som før. Hilsen mor